Oficiální článek ( 26.9.2005 11:26:29 )
Určitě nebyly vždy doby, kdy by se důtky a provazy používaly ve vztahu k partnerkám pouze v sexuálním slova smyslu. Ale používaly se a zprávy o jejich použití se dochovaly. V dnešní době to určitě zní vzrušivě, pro člověka vychovaného druhou polovinou 20. století, kdy žena už je dostatečně samostatná a model rodiny už není striktně nastaven tak, že muž je neomezený vládce. Nicméně realita dávných doby byla jiná, a tak nasazení prostředků dnešních bdsm konsezuálních her v minulosti mohlo vyvolávat cokoliv. Při svatebním obřadu ve Starém Rusku uchopil otec nový karabáč a udeřil jím lehce svou dceru, řka, že to činí naposled, načež odevzdal karabáč ženichovi. Karabáč visel ve středověku i nad ložem vdané Angličanky. V Chorvatsku dával ženich nevěstě políček na znamení své nadvlády. V Srbsku, na Černé Hoře a v Boce líbaly ženy ruku každému muži, i když byl mladší. Když přivedli k arabskému ženichovi nevěstu poklekla před ním a ten ji přitáhl za vlasy, podnes prý se to děje Napříč celou Evropou byla žena v takovém postavení, které bylo značně podřízené. Jak moc to asi muselo být, když se to dostalo i do zvyklostí při vdavkách?
Ale ne všude to bylo vždy stejné. Podle Herodota chodily ženy na trh, zatímco muži tkali; povinnost živiti staré rodiče měly dcery, nikoliv synové. Podle Diodora vládla v domě žena, a ženich sliboval své budoucí manželce v manželské smlouvě poslušnost ve všech věcech. Tohle všechno byly pozůstatky mateřského práva. Po přechodných formách však zvítězil patriarchát a patriarchální velkorodina, ve které byl muž vládce s neomezenou mocí. Bohužel i zde patriarchát zakořenil. U starých Semitů bylo jádrem zasnoubení předání nevěsty z moci otce do moci ženicha. Nejdůležitějším obřadem bylo přehození pláštěm a zřízení stanu.. Ženichův příbuzný přehodil přes nevěstu plášť (mužský), zabalil ji do něj hlavu a zvolal: ?Nikdo nesmí tě přikrývati než...(jméno ženicha).? To byl symbol přijetí. Pak postavili nad ní stan. To byl stejný druhý symbol, stan se stal jejím majetkem. Později byla ovšem žena přiváděna do stanu ženichova. Vlastně to nejsou svatby, ale obchody a rituály slouží k formálnímu předání majetku. V některých místech se dokonce konaly trhy s nevěstami. Nikdo si nikoho nevybíral. Plné uplatněné tržního prostředí s nabídkou a poptávkou zapříčinili, že muži brali na co měli peníze. V Egyptě přetrvávají pozůstatky matriarchátu, v důsledku čehož je postavení žen velmi volné.Babylonské trhy na nevěsty, které vylíčil Herodot, a které existovaly u Hebrejců a Arabů. Herodot říká asi toto:
V Indii, po předávací formuli usedla nevěsta na bobek a ženich ji na hlavu položil věnec z trávy darbha, pak přijel vůz a polokruhový otvor jha, určeného pro krk volský, byl položen nevěstě na hlavu a pod ním byl zlatý peníz, Pak se nevěsta koupala - byly polita vodou - vstala a ženich ji zabalil do roucha a dal jí pás. Ještě v souvislosti s Indií: V Indii byla od pradávna zvláště vyvinuta sadistická forma lásky ve své mírné formě, při níž pracují zvláště zuby a nehty. Jizvy způsobené zarýváním nehtů a kousání do jistých částí těla, považovány byly v Indii vždy za něco zvláště krásného a dráždivého, a básníci je velmi velebili. Kamasutra obšírně a pedantsky popisuje druhy těchto zálib, jejich pravidla a jejich účinky a dodává :
K osmi druhům milostných ran, zasazovaných nehty, od prostého štípnutí až k ?paví noze?, ?zaječímu skoku? a ?lotosovému listu? a k osmi druhům kousání náleží však i osm druhů úderů, z nichž některé, jako například ?klín? , ?nůžky? , ?jehla? a ?kleště? nepředstavovaly asi již nevinnou hříčku milostnou, nýbrž spíše násilnosti povahy spíše perverzní. I Vatsjajana připomíná případy, které končily smrtí..... Zprávy z našeho území znějí docela mírumilovně:-) U slovanské svatby docházelo k zásnubám podáním ruky. Po čepení nevěsty, které probíhalo při zavřených dveřích, oknech a hořící svíci, docházelo k obcházení krbu - ženich s nevěstou obešli 3x krb a při hořící straně se nevěsta klaněla nebo i líbala nohy krbu nebo stolu, to mělo symbolizovat nevěstino přijetí do ženichova rodu. Oblíbené bylo i přenášení nevěsty přes práh, které znamenalo nedotknutí se domácích duchů. Usednutí nevěsty na kožešinu mělo zvýšit její plodnost a nevěsta i ženich byli pohazováni rostlinnými plody - obilím. Klanění nevěsty, ustřižení jejích copů a zouvání ženicha nevěstou bylo projevem jejího poddanství. V těchto krajinách patrně pro ženicha nemělo panenství až tak velký význam. Svatby se vyznačovaly značnou promiskuitou a místy to vypadá spíše na předchůdce dnešních swingers party. Otázkou je, do jaké míry to bylo pro nevěstu dobrovolné, či nikoliv.
Ale ani tady se ženy nevyhnuly alespoň symbolickému násilí : Převzato od turkotatarů bylo mrskání nevěsty nebo bití, na východě nahajkou, na jihu rukou. Napadá mě,(s mírnou nadsázkou samozřejmě...) že by bylo hezké zpestření dnešních skanzenů, kdyby se do programu dostaly i na tyto svatební zvyky ;o). Vždyť kde jinde bychom dnes mohli vidět ono mrskání nevěsty, pokládání jha na krk ženy či trh s nevěstami. Na různých místech už řadu ročníků dochází k ukázkám například vedení poběhlic eventuelně turnajům o přízeň ženy, tak proč ne... A proto si přejme, aby se podobné výjevy objevovaly pro pobavení naše i jiných stále častěji.:-)
literatura:
Správce serveru upozorňuje, že zde uveřejněná díla podléhají ochraně autorských práv ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. Všechna práva autorů vyhrazena. Neautorizované použití díla bez souhlasu jeho autorů se zakazuje. Chcete na www.ds-life.cz také publikovat své články ? Přečtěte si návod |